Thursday, February 19, 2009

Gred harus seiring kemahiran

Naib Canselor sebuah universiti tempatan berasa kecewa apabila para graduan lepasan universitinya mengalami masalah untuk mendapatkan pekerjaan.

Situasi itu tambah mendukacitakan apabila graduan dari universiti lain menjadi pilihan utama para majikan.

Permasalahan ini terus-terusan menjadi bebanan serta tekanan apabila para majikan cenderung memberi label atau mengkategorikan para graduan dari sesetengah universiti sebagai tidak berkelayakan untuk diambil bekerja.

Namun bagi graduan pilihan universiti terpilih, mereka diambil bekerja sebelum sempat bergraduasi. Menurut ahli psikologi kualiti Robert Sternberg, golongan pelajar ini mempunyai ciri “kepintaran praktikal”.

Memetik kata-kata Sternberg, Malcolm Gladwell menulis dalam karya terbaru beliau, Outliers, kepintaran praktikal merangkumi ‘tahu apa yang perlu diucapkan kepada siapa, tahu bila masa untuk mengucapkannya serta tahu bagaimana untuk mengucapkannya bagi mendapatkan kesan terbaik’.

Ia adalah antara ciri-ciri yang diambil kira oleh para majikan apabila mereka ingin mengambil para graduan untuk bekerja.Canselor Pendidikan, Sains dan Latihan, Dr. Shannon Smith dari Kedutaan Australia di Jakarta, Indonesia melaporkan dalam Asia Campus isu 2008 bahawa para majikan di Australia secara amnya telah mengenalpasti lapan kumpulan kemahiran kerja: komunikasi; kerja berkumpulan; penyelesaian masalah; inisiatif dan kemandirian; perancangan dan pelaksanaan; pengurusan diri; pembelajaran; dan teknologi.

Kebanyakan universiti mensasarkan secara terus bagi mengasah kemahiran berkomunikasi di kalangan pelajarnya dengan pelbagai program inovatif, namun mereka mengabaikan aspek-aspek inisiatif dan kemandirian.

Kerjasama berkumpulan juga penting.

Mark de Rond menyebut dalam artikelnya yang tersiar di Harvard Business Review 2008, tentang pengalaman beliau ketika Oxford and Cambridge Boat Race.

Menurut beliau, para pendayung elit yang memenangi tempat teratas di pertandingan Cambridge’s Blue Boat adalah mereka yang berjuang habis-habisan – tanpa menghiraukan kamera – bagi mendapatkan tempat teratas dan kemudiannya berganding bahu bersama dengan krew-krew bot lain yang juga terdiri daripada golongan yang terpilih.

Mengenalpasti golongan ini adalah satu tugas yang bukan mudah dan mencabar.

Selain daripada memberikan satu acara gala tahunan serta sebuah pertandingan, acara perlumbaan bot ini juga membina karakter peribadi.

Kebanyakan universiti menjalankan program pembangunan modal insan secara dalaman.

Mempelajari teori adalah satu perkara, manakala mengatasi cabaran melepasi sesi soal jawab ketika temuduga pekerjaan adalah satu lagi perkara berasingan yang mana kedua-duanya adalah perlu.

Jeffrey Klugar yang menulis artikel dalam Time mengatakan; “Alam semulajadi adalah satu acara zero-sum.

Setiap kerbau yang dibunuh untuk makanan sesebuah keluarga bermakna sebuah keluarga lain kehilangan satu kerbau.

Setiap tanah yang diduduki pula menidakkan hak seorang individu lain.

Oleh itu, sifat untuk terus maju ke hadapan sepatutnya menjadi sifat semulajadi pada setiap orang”.

Perkara yang sama boleh diadaptasi dalam permasalahan mencari pekerjaan.

Bill Clinton memenangi kempen kerusi Presiden pada 1992 dengan slogan “It is the economy, stupid”.

Dalam keadaan ekonomi sekarang ini, slogan Clinton itu ada benarnya.

(artikel ini ditulis oleh Prof. Madya Dr. Koh Aik Khoon, Timbalan Pengarah (Maklumat dan Komunikasi Korporat), Pusat Perancangan dan Komunikasi Korporat, Universiti Kebangsaan Malaysia, seperti yang tersiar di ruangan Bangi Forum, New Sunday Times, 4 Januari 2009).

No comments: