Sunday, October 16, 2005

Menghadapi Pergolakan

Oleh: Marhani Yusof

Ketika era pemerintahan Tokugawa di Jepun, ada seorang pakar pembuat teh bernama Sen no Rikyu. Sen no Rikyu adalah mengamal Cha-no-Yu iaitu berhubung etika membuat teh yang melatih diri untuk keharmonian dan menghidari peperangan. Ketika itu, pahlawan bernama Kato berasa bahawa kepercayaan San no Rikyu itu satu pengabadian kepada hal-hal kenegaraan. Lalu dia mengambil keputusan ingin membunuh Sen no Rikyu justeru kebimbangan kepercayaannya mengenai ketenangan dan keharmonian itu akan mempengaruhi orang lain.

Suatu hari Pahlawan Kato ke tempat Sen no Rikyu dengan alasan ingin melawat guru itu. Setibanya di tempat Sen no Rikyu, dia dipelawa masuk dan diminta meninggalkan pedangnya diluar. Namun Pahlawan Kato berkeras membawa masuk pedangnya memandangkan niatnya ingin membunuh guru itu. Sen no Rikyu membenarkannya dan menjemput Pahlawan Kato minum teh bersamanya. Mereka duduk menghadap cerek yang berada di atas dapur arang menunggu teh dihidangkan mengikut etika dan adat Cha-no-Yu.

Pahlawan Kato meletakkan pedangnya di tepi. Ketika air mendidih, Sen no Rikyu dengan sengaja membuka penutup cerek sehingga asap memenuhi bilik berkenaan dan abu berterbangan disebabkan wap yang keluar dari cerek itu. Pahlawan Kato terkejut dan berlari keluar tanpa sempat mengambil pedangnya. Sen no Rikyu meminta maaf dan menjemput Pahlawam Kato untuk kembali ke dalam dan minum teh bersama. Sen no Rikyu turut membersihkan pedang yang diselaputi abu dan memulangkannya kepada Pahlawan Kato dengan baik. Pahlawan Kato balik dan melupakan hasratnya untuk membunuh Sen no Rikyu.
Apakah yang boleh kita ambil iktibar daripada kisah di atas ini dalam kehidupan kita sehari-hari dan di saat hidup kita bergolak?

1. Ia hanya memerlukan seseorang untuk meredakan konflik.
Seseorang yang sedar akan membantu meredakan kemarahan seseorang dan memperlihatkan sesuatu perkara dengan lebih jelas. Dalam cerita di atas, salah seorang nekad ingin berperang. Secara teorinya, apabila seseorang sedang marah, ruang untuk berbincang tidak ada. Pahlawan di dalam kisah di atas beranggapan bahawa dengan memiliki sebilah pedang, maka dia akan dapat mengawal dan membuat keputusan. Namun sebaliknya telah berlaku. Hakikatnya, kekuasaan sebenar terletak pada kehendak dan pilihan kita.

2. Pilihan ada dalam diri kita - berperang atau berdamai?
Pilihan sebenarnya ada di tangan kita sama ada ingin berperang atau berdamai. Dalam kisah di atas yang boleh kita jadikan cerminan diri kita; di mana guru tersebut mempunyai tiga pilihan jika diserang:

a. Dia akan menyerang bagi mempertahankan diri.
b. Mengelak dan menafikan kewujudan masalah atau,
c. Cuba memahami keadaan, menduga serangan serta bersedia.

Sekiranya guru berkenaan membalas serangan, peperangan pasti akan meletus. Sekiranya dia mengelak atau tunduk kehendak lawan, dia pasti akan menemui ajalnya. Sekiranya guru itu boleh memahami dan menduga pendekatan atau strategi pihak lawan, dia akan melindungi dirinya dan berhasrat untuk berdamai. Maka mungkin ada jalan pendamaian.

3. Kejayaan peperangan psikologi
Sen no Rikyu memilih jalan berdamai bagi 'membuang senjata' lawannya. Dia dapat memahami dan menduga tindak-tanduk Pahlawan Kato, maka dia berjaya membuatkan Pahlawan Kota berasa berkuasa. Langkah ini dpaat menekan ego pahlawan itu. Tetapi ini bukan kejayaan sebenar guru tersebut. Kejayaan sebenar ialah kerana beliau berjaya membuat suasana menjadi tenang, berbincang dan bertemu musuhnya dalam keadaan aman. Kebijaksanaan menakluki lawan akan membuat lawan tunduk dan melupakan hasrat yang berapi-api di dalam dirinya.

Semua orang mampu menjadi pahlawan pendamai dengan pengubah sikap dan tindak balas kita terhadap pergolakan hidup. Dalam proses memantapkan jiwa, kita seharusnya sedar kehendak dan kemestian diri, hasrat kita, agenda tersembunyi, bagaimana kita bertindak balas terhadap konflik atau sebarang pergolakan menadatang dan juga apakah kita antara faktor menyumbang terhadap konflik sama ada secara sedar atau tidak.

Teliti diri kita. Bayangkan bertapa bermakna hidup andainya hanya satu orang - iaitu kita, yang mampu mengubah sedikit perubahan ketika berhadapan dan menyelesaikan pergolakan tanpa henti dalam proses interaksi sesama manusia